Przejęcie 7Anna przez STORM i kondycja branży rowerowej w 2025 roku – analiza rynku, wyniki Giant, Merida i Shimano
Przejęcie 7Anna przez STORM i kondycja branży rowerowej w 2025 roku – analiza rynku, wyniki Giant, Merida i Shimano
Meta opis (160 znaków):
Branża rowerowa 2025 – przejęcie 7Anna przez STORM, raport finansowy Giant, Merida i Shimano. Analiza trendów, e-bike i sytuacji rynku w Polsce.
Od redakcji BE-BIKE
W naszych salonach rowerowych w Łodzi oraz na stronie BE-BIKE.pl oferujemy rowery marek STORM, Merida i Giant – producentów, którzy odgrywają kluczową rolę w światowej branży rowerowej.
Jako Shimano Service Center jesteśmy na bieżąco z wydarzeniami i zmianami wpływającymi na rynek. Dlatego przygotowaliśmy dla Was przegląd najważniejszych informacji z tygodnia 22–29 października 2025 roku, które mają realny wpływ na branżę rowerową w Polsce i na świecie.
Przejęcie 7Anna przez STORM – koniec dramatycznej historii i początek nowego etapu
Największym wydarzeniem tygodnia jest sfinalizowanie przejęcia firmy 7Anna – właściciela marek NS Bikes, Rondo i Creme – przez STORM, polskiego producenta rowerów MTB i e-MTB.
Nowym głównym udziałowcem spółki został Adam Ziętek, właściciel marki STORM, a Szymon Kobyliński, założyciel 7Anna, zachowa autonomię w zarządzaniu markami.
Co istotne, wszyscy pracownicy 7Anna pozostają w strukturze nowej spółki, co ma zagwarantować ciągłość i zachowanie tożsamości znanych marek.
Droga do przejęcia
Decyzja o przejęciu była konsekwencją trudnej sytuacji finansowej 7Anna, która w sierpniu 2025 roku złożyła wniosek o upadłość.
Seria niepowodzeń – od bankructwa głównego klienta w Europie Zachodniej, przez opóźnienia produkcyjne, po atak hakerski i utratę dużych środków finansowych – doprowadziła firmę na skraj bankructwa.
Dzięki przejęciu przez STORM istnieje realna szansa na uratowanie marek NS Bikes, Rondo i Creme, które przez lata kształtowały polski segment premium MTB i gravel.

Wyniki finansowe marek dostępnych w BE-BIKE
Shimano – wzrost przychodów, spadek zysków
Japoński gigant branży rowerowej odnotował w trzech pierwszych kwartałach 2025 roku wzrost sprzedaży o 5% (266,2 mld jenów), jednak zysk operacyjny spadł o 27%.
Powodem były wciąż wysokie stany magazynowe w niektórych regionach i presja kursowa.
Na rynku europejskim sprzedaż detaliczna utrzymywała się na dobrym poziomie, natomiast w Ameryce Północnej spowolnienie gospodarcze ograniczyło popyt.
Giant Group – spadek sprzedaży, powrót do normalnych zapasów
Giant, największy producent rowerów na świecie, odnotował spadek przychodów o 13,5% rok do roku, ale jednocześnie ogłosił, że poziom zapasów wrócił do zdrowych standardów sprzed pandemii.
Firma wskazuje, że główną przyczyną spadku przychodów była aprecjacja tajwańskiego dolara i ograniczenia kursowe. Mimo to Giant zwiększył sprzedaż OEM o 30% i zapowiada stopniową odbudowę marż w 2026 roku.
Merida Industries – dalsze spadki i odpis udziałów w Specialized
Merida, drugi największy tajwański producent rowerów, odnotowała spadek sprzedaży o 8,6% w okresie styczeń–wrzesień 2025 r.
Firma wciąż odczuwa skutki odpisu wartości swojego 35-procentowego udziału w firmie Specialized, którego wartość zredukowano o 105 mln dolarów.
Mimo spadków, Merida utrzymuje wysoką jakość produkcji i zwiększa nacisk na rozwój segmentu e-bike, który ma stanowić filar wzrostu w 2026 roku.
Rynkowe turbulencje i restrukturyzacje
Upadłość Syntace i Liteville
Niemiecki producent komponentów Syntace GmbH i rowerów Liteville złożył wniosek o upadłość w październiku 2025 r., zapowiadając jednocześnie rozmowy z nowym inwestorem.
Problemy spółki wiążą się z kryzysem finansowym jej właściciela – grupy Pierer Industrie AG, która w tym roku wycofała się z segmentu rowerowego, koncentrując się na markach motocyklowych KTM, Husqvarna i GasGas.
Sprick Cycle – koniec 100-letniej historii
Po ponad stuleciu działalności upadłość ogłosiła również niemiecka firma Sprick Cycle GmbH, która produkowała rowery m.in. dla polskiej 7Anna.
Zakład w Świebodzinie, wytwarzający około 40% produkcji, został przejęty przez grupę DuTech z Singapuru, co daje nadzieję na zachowanie miejsc pracy i kontynuację produkcji.
Nowe trendy i perspektywy branży rowerowej
Nadmierne zapasy i wojna rabatowa
Europejski rynek rowerowy nadal odczuwa skutki nadprodukcji z czasów pandemii COVID-19.
Wielu producentów zmuszonych było do agresywnego obniżania cen – nawet o 50%, co spowodowało spadek marż i liczne bankructwa.
Giant i Merida dokonały odpisów wartości zapasów odpowiednio o 58 i 105 milionów dolarów, co pokazuje skalę problemu.
E-bike – motor wzrostu i transformacji
Pomimo trudności, segment rowerów elektrycznych rozwija się dynamicznie.
W 2024 roku e-bike stanowiły ponad 50% sprzedaży w Niemczech, a prognozy wskazują, że do 2033 roku globalny rynek rowerowy osiągnie wartość 156 miliardów dolarów.
Postęp technologiczny w zakresie baterii i napędów (np. Shimano EP801, Bosch Smart System) przyspiesza zmianę struktury rynku.
Polska – europejskie centrum produkcji rowerów
Polska staje się jednym z najważniejszych graczy w produkcji rowerów i e-bike w Europie.
Fabryki w kraju wytwarzają ponad milion rowerów rocznie, a lokalni producenci – tacy jak Romet, Arkus & Romet, Kross i STORM – zwiększają moce wytwórcze.
W 2025 roku polskie marki były silnie reprezentowane na targach Eurobike, potwierdzając swoją rosnącą pozycję w europejskim łańcuchu dostaw.
Podsumowanie i komentarz BE-BIKE
Tydzień 22–29 października 2025 roku przyniósł zarówno nadzieję, jak i wyzwania dla branży rowerowej.
Z jednej strony przejęcie 7Anna przez STORM otwiera nowy rozdział w historii polskich marek premium.
Z drugiej – spadki sprzedaży i presja rabatowa u największych graczy pokazują, że rynek nadal przechodzi fazę dostosowania.
Kluczem do sukcesu 2026 roku będzie umiejętność zarządzania zapasami, dostosowanie się do nowej struktury popytu oraz rozwój w kierunku zrównoważonej mobilności.
Zapraszamy do BE-BIKE
W naszych salonach w Łodzi oraz w sklepie internetowym www.be-bike.pl znajdziesz pełną ofertę rowerów marek STORM, Giant i Merida.
Jako Shimano Service Center zapewniamy profesjonalny serwis i doradztwo techniczne na najwyższym poziomie.
Przyjdź, porozmawiaj z nami i sprawdź, jak wygląda nowoczesne podejście do świata rowerów.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Aktualności

Kategorie
Promocje
Aktualności
Blog
Serwis
Kontakt